.

Sunday, April 19, 2009

Sedikit ReNungan 'Sudah TerLalu Lama'

SUDAH TERLALU LAMA.. 
 Ada yang terdorong untuk aku berkarya sekali lagi di ruangan ini. Ruangan yang kuanggap cukup selesa untuk aku meluahkan rasa bersendirian, mengetuk pintu hati sendiri yang kurang diberi perhatian sejak 3 tahun yang lalu. Perjalanan hidupku sudah melangkah jauh dari jadual kehidupan aku sebelum ini... Tak sangka masa terlalu cepat meninggalkan diri ini, kenangan dan catatan hidup yang dipenuhi nostalgia dan harapan yang sering sahaja tidak terkota. Semakin lama aku makin belajar hidup yang panjang ini terlalu banyak persinggahan yang memberi cerita demi cerita. 

Sehingga aku terlalu rindu pada luahan hati ini. Sedar atau pun tidak diriku sudah terlalu jauh mengembara dan menangguk pengalaman...aku bersyukur di bumi Tuhan ini. Tiada yang terindah melainkan mengabdikan kehidupan ini dengan segala yang telah dicatur baik mahupun sebaliknya.Entah mengapa..tiba-tiba saat ini hatiku menjadi sayu, ruangan ini mengingatkan aku sewaktu aku sudah putus harapan meneruskan perjuangan untuk hidup..detik itu aku membawa hati yang begitu kecewa, mana kuduga aku masih melangkah mencorak hidup seterusnya. 

Bila kumenoleh kebelakang, yang kulihat cerita lamaku..sesekali aku tersenyum memandang kembali kehadapan, rupanya perjalananku sungguh jauh. Kecewa, sedih, marah dan rasa duka memohon aku berjalan jauh meninggalkan sepi perasaan hati yang aku singkirkan. Aku sudah berubah dari kehidupan yang lalu namun jauh ke dalam diri, aku masih aku yang begitu degil untuk melupakan masa lalu.Aku belajar banyak perkara, aku berdiri atas kekuatan yang aku sendiri bina. 

Aku menangis setiapkali melepasi halangan yang aku tempuh. Jiwa yang halus ini telah kudidik menjadi keras berdepan dengan hakikat hidup..aku temui diriku yang baru dalam keadaan yang masih lama. Aku tidak akan lupa masa laluku yang membawa diri ini menempuh masa yang seterusnya. 

Aku berjuang untuk hidup...,masa yang amat panjang hingga aku sudah tidak percaya bahawa aku hari ini masih tegap berdiri di bumi indah ciptaaNnya.Aku rindukan zaman remajaku yang penuh cerita, setiapkali aku melihat yang terindah itu aku selalu ingin mendapatkannya. Aku yang dalam kekurangan punyai banyak kelemahan tidak pernah mengakui aku tidak mungkin dan aku selalu fikir aku akan boleh melakukan. Sudah terlalu banyak yang aku lalui itu berduri...kupijak berdarah...aku tidak mengalah. 

Aku mencatat setiap yang kucapai dalam diari hatiku yang akan kuingat sampai bila-bila. Aku percaya setiap yang aku lakukan adalah satu usaha yang menjadi rezeki pemberianNya. Aku tidak akan penat untuk jatuh lagi bila aku menyedari setiapkali jatuh kesakitan yang aku terima memberi peluang untuk aku menjadi satu lagi aku yang kuciptakan dalam diriku. Hidup harus terus berjuang....
1.00pm(4 Mac 2008, Selasa)

No comments:

Post a Comment