.

Tuesday, April 21, 2009

MeNghaRGAI PeLuaNg Yang ADA...

Pemikiran yang cetek dan tidak jelas tentang masa depan yang bakal dihadapi adalah faktor penyebab mengapa ramai dalam kalangan pelajar era ini menjadi orang yang sia-sia..malah ada juga yang sanggup mempertaruhkan maruah sebagai satu perjudian yang amat sia-sia. 

Adakah ia bermula dari keruntuhan moral yang tidak dapat diatasi dan ditangani dengan baik? atau adakah kurangnya perhatian daripada golongan ahli keluarga, ibu bapa khususnya menjerumuskan pelajar-pelajar katogeri ini tercari-cari haluannya? Bagaimanakah menggambarkan satu perasaan dan luahan terhadap anak didik yang ingin dibangunkan dari segi modal insan tetapi tidak mendapat sokongan daripada individu yang dibantu malah dikecam hebat oleh pihak yang sebenarnya turut membantu.. 

Sebagai pelajar dan orang yang selalu ingin belajar...kita harus bijak mencari peluang dan menggunakan peluang yang ada sebaik mungkin. Dengan merancang untuk berjaya, kita perlu tahu di manakah peluang yang menyokong usaha untuk berjaya itu. Dari aspek pelajar itu sendiri...peluang adalah bila kita berada di bangku sekolah..di sinilah kita mempunyai banyak peluang untuk memperolehi pengalaman mempelajari dan seterusnya menentukan masa depan yang lebih sempurna. 

Alam persekolahan adalah peluang yang sangat bermakna bagi orang yang melalui proses pembelajaran yang betul. Siapapun kita...di sekolah kita dapat memperbaiki kekurangan dan kelemahan jika kita bersedia untuk belajar. Sayangnya...pelajar-pelajar dewasa ini, jarang menghargai peluang yang ada..

No comments:

Post a Comment