.

Sunday, April 19, 2009

.PuiSi 'HamPa'

TUHAN..
aku hilang akal dalam mengejar impian
aku dihempas arus kealpaan
ketika mengejar dunia batilmu..
aku tersungkur di bumi pasrah ini
dengan hati kosong berdebu
dengan rasa angkuh tipu daya dunia
jiwa ini hilang bersama kesepian..

TUHAN..
andai aku tahu masa depan
yang kulalui berliku
andai aku sedar di hadapanku
ada jalan yg bersimpang bahaya
andai aku membuka mata hati
melihat di sana di depan itu
penuh dengan hati-hati
mungkin tidak sukar kuberjalan

TUHAN..
aku diuji seberat ini
bukan merintih menolak KEHENDAKMU
tapi kuatkah aku untuk terus melangkah
gagahkah aku menunggu waktu tiba
sedang aku sering gagal berdepan dengannya
apakah dosa ini..tiada henti..

TUHAN..
hampa yang aku rasakan
tak terluah yang berbuku menjadi perasaan
terduduk di hati yang kaku dan membeku
apa daya aku seorang insan..hambamu..
tiada tempat kulayarkan segala hasrat
percaturan dunia yang hilang timbang rasa
aku kalah dan tewas lagi di sejadahmu..
TUHAN..
aku terlalu rindukan ketenangan
tak pernah aku perolehi di sepanjang kehidupan
hingga suatu waktu aku bersujud
setiapkali rasa kehampaan, kecewa tertekan
hanya padamu kubermohon
biar berkali aku melupaiMu...

TUHAN..
hambamu ini tersesat jalan
memungkiri segala janji yang pernah dilafazkan
dalam doanya yang tak pernah Kau abaikan..
hambamu ini sangat hina dan sombong
suatu ketika pernah meminta dariMu
namun pemberianMu tidak disyukuri
hambamu ini terus hanyut dalam dunianya yang lupa..

TUHAN..
aku tahu tiada tempat terbaik untuk kutuju
aku hanya ada Engkau yang maha pengasih
mendengar semua keluhan hati ini
melihat segala kesengsaraan ini
hanya Engkau yang dapat memberi
ketenteraman hati...
mendengar permintaan hambanya..
biarpun hambanya selalu lupa,
memaling dari bersujud padaNYa

TUHAN..
aku terima hukumanMu
jika itu telah memberi rasa keinsafan
dengan rasa kekesalan yang menyedarkan aku
terimalah aku ke sisiMu
kerna aku tidak punya sesiapapun
dan hanya kepadaMu kubermohon
ampunilah semua dosa yang pernah kulakukan
kerna aku manusia berdosa..

TUHAN..
Yang Maha Mengasihani
tangisan hambaMu ini..
jeritan hati ini
sangat mendukakan
teramat melukakan
sungguh mengecewakan
Kau bantulah aku ke jalan yang tenang

TUHAN..
Yang Maha Pengampun
aku cuma memiliki sekeping hati yang rapuh
ampunkan segala kesalahan, kesilapan, kelemahan
dan kekuranganku
yang tak terkira..
tak terhitung olehMu..
aku hambaMu berteleku dan bersujud
andai mati kau letaklah aku di perhimpunanMu..

TUHANKU..
jika Engkau terus menguji
jika Engkau mengizinkan
biarlah di hadapan nanti
aku memiliki rasa cinta sejati
rasa cinta yang kekal
berilah ruang..
peluang yang akhir
di penghujung penghidupanku
berikanlah aku sedikit rasa mencintaiMu
walau tak layak...
aku ingin mencintaiMu
aku ingin disayangiMu, dikasihiMu dicintaiMu..
mungkin mustahil bagiku mencapai cinta agung
di sepanjang hidup ini aku ingin sekali
merasai cinta sejatiMu..TUHAN...

hasil nukilan: luvbieyuk

No comments:

Post a Comment