.

Wednesday, April 22, 2009

..BelaJarLah KetAWA..


Hati yang kecewa adakala dapat diubati apabila kita ketawa ..barangkali penelitian paling terkenal mengenai pengaruh ketawa pada kehidupan dan kesihatan kita adalah hasil tulisan oleh Norma Cousins dalam bukunya Anatomy of an Illness

Cousins pernah menderita..gagal sembuh dari penyakitnya malah untuk mendapatkan ubat untuk meringankan penyakitnya juga adalah amat sukar baginya. Namun, suatu hari dia menyelesaikan masalahnya tanpa memikirkan hal-hal yang boleh merunsingkannya tentang penyakit yang dialami...dia ketawa

Setiap masa dia pasti akan melihat sesuatu yang melucukan yang boleh membuat dia ketawa...adakala di sendiri tertawa dengan aksi-aksi lucu yang sangat menghiburkannya. Sedar atau tidak sedar ketawa sebenarnya satu aktiviti terapi yang mengubati dan menjadi penawar pada rasa yang kita tidak selesa.

 Setiap pagi dan sebelum tidur juga dia pasti akan menonton filem-filem yang lucu..atau mendengar cerita-cerita yang lucu supaya dia dapat ketawa. Ternyata ketawa merupakan satu proses penyembuhan yang luarbiasa terhadap penyakit yang dialami..kita ketawa..maka kita akan rasa gembira. Kita merancang untuk gembira maka kita merancang untuk sihat dari segi fizikal dan mentaliti. 

Anda di luar sana, ada banyak masalah yang kita bakal hadapi tetapi masih tetap ada jalan penyelesaian sekalipun kita mengidap penyakit yang berisiko tinggi..anda janganlah berputus asa..belajarlah ketawa untuk menjadikan ia sesuatu yang manis dalam hidup anda..:)

No comments:

Post a Comment