.

Monday, April 27, 2009

...MeNgeNaLi DiRi daN MeLakukaN PerUBaHaN...

Nama-nama seperti Imam al-Ghazali, Ibnu Khaldun, Imam Shafie, Shakespeare, Einstein, Ford dan juga tokoh-tokoh lain yang telah banyak meninggalkan jasa dan sumbangan sehingga mereka terus terpahat di ingatan. Apakah sebabnya idea dan pemikiran mereka masih diguna pakai sehingga ke hari ini?, bahkan dikaji juga..adakah kerana mereka itu dilahirkan dengan keistimewaan yang luar biasa yang tidak ada pada kita?..

Firman Allah SWT di dalam Al-Quran menunjukkan kejadian setiap manusia itu adalah sama. Setiap manusia sudah tentu mempunyai bakat atau kebolehan semula jadi yang istimewa pada diri masing-masing dalam pelbagai bidang. 

Oleh yang demikian, semua tokoh yang telah dinyatakan adalah mempunyai tahap kecerdasan yang sama namun, yang mungkin membezakan mereka daripada orang lain ialah mempunyai bakat atau kebolehan semula jadi yang istimewa dalam bidang-bidang tertentu. Menurut Dato' Dr. Mohd Fadzilah Kamsah, persoalan bakat ini adalah sifat semula jadi individu, tapi perlu disedari bahawa setiap kemahiran itu boleh dipelajari bagi mengimbangi bakat-bakat itu. Terdapat pepatah mengatakan 'kepimpinan itu boleh dipelajari dan bukannya dilahirkan'...
Nobody is nobody, everybody is somebody...kita adalah apa yang kita selalu fikirkan..jika kita boleh mengenalpasti tahap kebolehan dan keistimewaan yang ada pada diri kita, kita juga boleh mencetuskan satu perubahan yang sangat besar dalam diri iaitu bersedia menjadi orang yang hebat..

No comments:

Post a Comment