.

Saturday, May 9, 2009

..DoA dan ResTu iBu MemBuka PinTu KeJaYaaN..


Setiap kejayaan kita di dunia ini berkat dari restu Doa ibu dan ayah. Tanpa mereka siapalah kita di atas dunia ini. Tidak kiralah siapapun mereka di mata masyarakat, tanpa mereka tidak wujudlah kita...

Setiap langkah perjalanan yang kita atur menyusur kehidupan, jangan lupa di belakang kita ada orang yang bertanggungjawab telah mendewasakan kita dengan keringat dan susah payah mencari rezeki memberi kita kehidupan. Jika hari ini kita telah berjaya dalam hidup dan dilimpahi rezeki mencurah, sesungguhnya jangan dilupa kepada insan yang melahirkan kita ke dunia. 

Mungkin adakala kita terasa mereka tidak berpengetahuan tinggi namun pengorbanan mereka tak terbanding dengan seluas lautan mana pun..ada ketikanya kita malu dengan rakan-rakan kita kerana mereka mungkin tidak setaraf namun dorongan dan sokongan mereka sejak kita kecil hingga dewasa tak terbalas walau dengan selautan air mata. 

Kasih ibu tak terungkap dengan kata-kata, air mata ibu membesarkan kita tanpa kita ketahui besar jiwanya menyimpan rasa duka di hati dan ingin melihat kita gembira dan dewasa dengan sempurna..pernahkah kita sedar ketika kita jatuh sakit..kesedihan hati ibu tak terluah..gundah..kita ditatang bagai minyak yang penuh. Setiap permintaan kita cuba dipenuhi adakala tak tercapai, kita memberontak dengan hati yang penuh marah. Pernahkah kita lihat wajah ibu kita ketika dia sedang nyenyak tidur? 

Wajah yang tak terpadam di hati yang pasti dirindu jika ditakdirkan sudah tiada lagi. Pernahkah kita memerhati air mukanya yang tampak risau, resah berdepan dengan situasi yang sukar yang tak pernah kita ketahui? Pernahkah kita membaca hatinya terhadap harapan yang disandarkan kepada seorang ya bernama anak? 

Adakah kita sedar doa dan permintaannya terhadap kesihatan dan kebahagiaan hidup yang diinginkan terhadap anak-anaknya? Sebenarnya, hakikatnya sebagai anak kita sering terlupa..terlupa berterima kasih jauh sekali untuk membalas pengorbanan ibu. Kita sering menyakiti hatinya, melukakan perasaannya, mengecewakan permintaannya dan tidak mempedulikan segala nasihatnya. Kita sangat susah menunaikan hasrat ibu walau hasrat itu sekadar ingin kita menjadi anak yang baik. 

Percayalah kasihnya ibu bukan sekadar kasih kepada anak...walau kita melakukan kesilapan dan kesalahan sebesar mana sekalipun kasihnya ibu tidak pernah luntur, dia tidak akan pernah membiarkan kita hidup susah walaupun berkali-kali kita meletakkan ibu dalam kesusahan. Kita tidak akan sedar betapa agungnya cinta dan kasih seorang ibu sehingga suatu hari nanti kita merasai KEHILANGANNYA...
Doa dan restu ibu adalah permulaan bagi setiap kejayaan yang kita rancang...
Kepada semua ibu-ibu di seluruh dunia..SELAMAT HARI IBU..

No comments:

Post a Comment