.

Tuesday, February 9, 2010

UKIRKAN KEHEBATAN DALAM MINDA


Apakah sebenarnya rahsia kehebatan anda? Rahsia paling asas bila kita mengetahui di mana letaknya kehebatan kita. Motivasi dan ransangan adalah suatu pencetus dari dalam diri untuk menjadi insan yang lebih berkualiti.
Kalimat-kalimat yang hebat melahirkan jiwa yang hebat. Justeru, apabila inginkan kejayaa, ulangilah kalimat-kalimat kejayaan ini sehingga jiwa terkesan dengannya. Mari sama-sama kita renungkan sebuah kisah

"Victor Seribriakoff adalah pelajar yang mempunyai otak yang baik. Semasa berusia 15 tahun, gurunya mencemuhnya dan mengatakan dia adalah pelajar yang bodoh. Guru itu mencadangkan dia berhenti sekolah dan mencari kerja biasa yang dia minat. Victor mengikut kata cikgunya dan telah menjadi seorang penganggur selama 17 tahun. Semasa berusia 32 tahun, Victor tiba-tiba menduduki ujian kepintaran dan keputusannya amat mengejutkan kerana dia berjaya menunjukkan dia telah mengatasi kepintaran IQ orang lain yang menduduki ujian yang sama. Victor mulai sedar keistimewaan dirinya dan sejak dari tarikh itu, dia betukar menjadi seorang penulis dan akhirnya dilantik menjadi Presiden Mensa International Society. Perubahan pada minda Victor menjadikan dia individu yang berbeza. Dulu Victor yang rendah diri dikenali sebagai seorang pelajar yang bodoh oleh gurunya. Malah cemuhan dan herdikan gurunya sangat sinonim dengannya. Dia bertukar menjadi seorang yang bercita-cita tinggi serta mempunyai keyakinan diri yang hebat. Ini adalah kerana RUNTUHNYA ukiran "AKU BODOH" daripada mindanya dan digantikan dengan ukiran "AKU SEBENARNYA HEBAT!"

Sesungguhnya. minda mempunyai pengaruh yang besar kepada diri individu. Apabila minda memberitahu kita bahawa sepatutnya kita sakit, kita akan sakit. Apabila ia memaklumkan kita bodoh maka kita akan bertindak sebagai orang yang bodoh. Sebaliknya apabila ia berkata kita boleh, maka banyak perkara yang boleh kita lakukan dalam kehidupan ini. Sperti jam berdetik, minda akan menggerakkan anda mengikut perkara yang telah ditetapkan dalamnya. Justeru, masukkan ke dalam minda anda perkara yang positif dan anda pasti akan melahirkan tindakan yang juga positif..

No comments:

Post a Comment