.

Saturday, February 6, 2010

MENGKAJI KELEMAHAN DIRI SENDIRI DENGAN TIDAK MENYALAHKAN ORANG LAIN



Pernahkah kita melahirkan rasa bersalah terhadap orang lain?terhadap diri sendiri?..atau adakah kita selalu merasakan diri kita sempurna?terbaik?lebih hebat daripada orang lain?....

Seberapa banyak kita mengakui kesilapan, menyatakan kesalahan, memberitahu kelemahan pada diri sendiri menunjukkan kita sentiasa sedar bahawa kita mempunyai kekurangan. 

Jika kita menyedari semua kelemahan kita, kita akan kurang menyalahkan orang lain. Sikap ini jarang berlaku kerana manusia memang mempunyai sikap egois yang tinggi. Kita sering menjerit memberitahu kesalahan orang lain tapi bila kita yang melakukan kesalahan yang sama kita cuma berdiam dan menyembunyikan kesilapan itu. Kehebatan kita adakalanya menjerat sikap kita sebenarnya. Hebat menjatuhkan orang lain, hebat menyebabkan orang lain terpengaruh dengan kelemahan yang ada di dalam diri kita.

Jika kita tidak dapat menerima kesalahan yang pernah dilakukan oleh orang lain terhadap kita, adakah orang lain juga berbuat perkara yang sama? Sebenarnya jika kita sering menyalahkan orang lain, tanpa kita sedari..sebenarnya kita juga melakukan perkara yang sama yang menyebabkan orang lain selalu menyalahkan kita. Kajilah kelemahan-kelemahan yang ada di dalam diri kita, moga-moga dapat diperbaiki menjadi orang yang lebih bermakna..menjadi orang yang mudah didampingi, mudah diterima...Bila kita mudah menerima orang lain, maka diri kita juga akan mudah diterima..

No comments:

Post a Comment