.

Saturday, June 18, 2011

Airmata RajuK dan TitiPaN Doa



Menyedari perjalanan hidup selalunya di luar jangkaan, hari ini mungkin tidak seperti apa yang pernah kita fikirkan di hari semalam malah hari esok pula belum pasti seperti yang kita rancang pada hari ini. Hakikat ini tidak dapat disangkal kerana kita berjalan di atas makrifatNya. Tidak ada manusia yang tidak pernah melakukan kesilapan dan khilaf, begitu jua setiap insan yang bersalah itu tidak harus dihukum untuk tidak berpeluang melakukan perkara yang betul. Airmata ini akan terus jatuh dan menitis tiapkali bertemu ruang kegelapan. Namun apakah sudah tidak ada lagi ruang kejernihan untuknya???
Tuhan sering memberi peluang kepada hambaNya yang berdosa, apakah kehebatan yang ada kepada kita untuk tidak memberi peluang untuk orang lain memperbetulkan kesilapannya? Apakah hak kita untuk menyingkirkan seseorang yang kita anggap bersalah hanya semata-mata mengikut rasa hati kita sendiri?
Jika kita membenci memadailah dengan rasa insaf memiliki hati yang keruh dalam jiwa yang penuh kegelapan...kerana benci yang kita hadirkan cuma pembakar kepada ego-ego yang kita sisipkan. Ya..adakala tekanan yang kita alami amat memedihkan hati, memadailah dengan airmata pembasuh luka di hati, airmata yang penuh rajuk di hati, tak disimpan untuk rasa benci. Cukuplah dengan airmata kita cuba mencari tenang bukan musuh yang meleburkan hati. Tangisan bukan untuk mencipta seribu lagi kedukaan, ia sebagai menggugurkan luka-luka yang terhiris di jiwa, moga-moga air mata yang berguguran itu akan gugur bersama kesedihan yang datang menghiba. Biarlah rajuk seketika membawa hati yang lara tapi bukan dendam yang ditinggalkan bersisa.
Airmata dan rajuk kita terhadap seseorang biarlah dititipkan bersamanya setulus doa. Jika dia pernah berdosa kepada kita, doakanlah agar Tuhan membuka pintu hatinya memberi pengampunan atas segala perbuatannya. Jika dia pernah menyakiti dan mengguris perasaan kita, doakanlah moga Tuhan menganugerahkan sekeping hati yang tulus kepadanya. Jika kita kita tidak mampu untuk melupakan segala kejahatan yang pernah dilakukan kepada kita, doakanlah moga dia membalas segala kejahatan dengan kebaikan kepada kita. Tiada yang mustahil, kerana hanya kita yang mampu merubahnya. Moga-moga apa yang kita lakukan dibalas dengan seribu kerahmatan dariNya...Hanya Dia yang tahu.

1 comment:

  1. Apapun yang terjadi
    Berjalanlah tanpa henti
    Airmata tertahan
    Waktu untuk dijatuhkan

    Nanti kita kan tahu
    Betapa bijaknya hidup
    Sepahit apa pun ini
    Pelajaran yang bererti

    Semoga kepergianmu
    Tak akan merubah apa pun
    Semoga mampu ku lawan
    Kesepianku

    Nanti kita kan tahu
    Betapa bijaknya hidup
    Sepahit apa pun ini
    Pelajaran yang bererti

    Semoga kepergianmu
    Tak akan merubah apa pun
    Semoga mampu ku lawan
    Kesepianku

    Apapun yang terjadi
    Berjalanlah tanpa henti..

    -dillarin-

    ReplyDelete